IMG_3238

Teplota stoupá a vy vyrážíte se psem na závod/trénink/soustředění? Jak se připravit, co vzít s sebou, jak poznat že je zle?

Nejlepším způsobem, jak se vypořádat s horkem, je postupná aklimatizace psa na dané podmínky, která chce především čas. Pojďme si ale projít v bodech, co vše můžeme udělat abychom předešli problému.

  • Dbejte na dostatečnou hydrataci psa před závodem – dostatečný přísun tekutin několik dní před závodem je klíčový. Objem vody nemusíte přehánět, psi si dokáží doplňit tekutiny při normálním režimu sami, avšak musíme počítat s faktem, že závod/soustředění/trénink je pro psa nárazovou zátěží, při které dojde k rapidnímu navýšení ztrát vody z těla. S tím pes nemohl počítat, a my tak musíme kalkulovat i za něj. Na pitný režim je nutné dohlédout i proto, že dlouhá cesta na závod nebo delší pobyt psa v kleci/kenelce, nedovoluje psovi napít se, kdy se mu zlíbí. Nebojte se podat psovi vodu ochucenou tak, aby ji vypil (přidat vývar, konzervu, pamlsek) budete tak mít jistotu, že se dostatečně napil. Zbytečně velká dávka tekutin je ale zátěží pro ledviny psa, proto se obecně doporučuje okolo 15 ml vody/kg váhy psa

  • Kdy by měl pes přijímat vodu – klíčový je i čas podání – pes by se měl napít nejpozději hodinu před startem – měl by se před startem stihnout vyvenčit a němělo by mu při běhu žbluňkat v břiše. Ideální čas pro podání dávky vody je ale 2 – 3 hodiny před startem. Přísun vody je dobré pozorovat několik dní před výkonem a vždy během zátěže, která trvá více dní

    IMG_3243

  • Nebojte se psa před startem namočit – odpařování vody z mokré pokožky/ srsti ochladí vašeho psa

  • Držte psa ve stínu

  • Před závodem nevenčete zbytečně dlouho, pokud možno neprocházejte se psem celou trať, nechte ho co nejdéle na co nejchladnejším místě, před startem ho nechte rozhýbat

  • Při zátěži psa pozorujte – pokud pes jeví známky vyčerpání nebo začínajícího přehřátí, ihned reagujte – viz níže

  • Nezdráhejte se přejít při závodě/ tréninku do kroku – pokud pes jeví známky přílišného zahřátí či vyčerpání, nejlepší je přejít do kroku, zdržet se ve stínu a nechat psa vydýchat, pokud to uděláte včas, pravděpodobně předejdete nejhoršímu a po chvilce budete moci s radostí pokračovat v závodění

  • Nezastavujte se!  lepší nežli zastavit, je přejít do kroku a nechat psa v klidu se vydýchat v kroku u nohy, nejlépe ve stínu

  • Chlaďte psa od pacek nahoru – při snaze ochladit psa, je ze všeho nejlepší nechat ho stoupnout si do vody

  • Poznejte svého psa, běhejte v různých podmínkách, pozorujte co vašemu psovi vyhovuje a co ne, zameřte se na snášenlivost k počasí, různým povrchům, teplotám, vlhkostem vzduchu, pozorujte jaký vliv má hydratace, krmení

Jak poznat, že by mohl nastat problém? Každý známe svého psa a poznáme, když něco nehraje, avšak mezi klasické známky začínajícího přehřátí patří zrychlené dýchání, apatie, pes se může motat, může mít sníženou koordinaci, nadměrně slinit, když jde vyloženě do tuhého, mohu sliny být lepkavé, nebo pes může až přestávat slinit, pes může být bledý (sliznice v tlamě nebo pod očními víčky jsou světlé)

Když si pro nás počasí nepřipraví zrovna nejpříznivější podmínky, je nutné si uvědomit, že závodíme především pro radost.

Logo_footer   
     Since © 2015 Rozběháme Česko

Sledujte nás: